מה צריך לעשות במערכת החינוך?


מה צריך לעשות במערכת החינוך? (שורה של רעיונות, רשימה חלקית ולא סופית)

  1. להעלות את שכר המורים ב-50%. משכורת של מורה צריכה להיות משכורת מהגבוהות בשרות הציבורי (בתלות בהשכלה, ותק והצלחה). ההנחה הסמויה שמדובר במשכורת שנייה שמשלמת תמורת המטפלת והמשכנתה אבל לא מפרנסת, צריכה להיגמר. מערכת החינוך והתלמידים זקוקים למורים חזקים, בטוחים בעצמם, פנויים מנטלית ונפשית. וכן, גם ליותר מורים גברים. מעמד המורה יהיה אז שונה בתכלית.

  2. להקטין את מספר התלמידים בכיתה ללא יותר מ-30. אפילו בחוק. ולהחיל זאת. המדינה אינה מגבילה את מספר היולדות בשנה, והיא משלמת לכל יולדת מענק לידה ולכל ילד קצבת ילדים. המדינה אינה אומרת "השנה איאפשר ללדת יותר כי אין תקציב". כך צריך להיות במערכת החינוך: 30 תלמידים בכיתה (24 בביתהספר היסודי). להיערך לכך בתכנון רבשנתי, מהכשרת מורים ועד בניית כיתות. ותקצוב.

  3. להוסיף שעות. הרבה מאוד שעות, ממתמטיקה ועד אזרחות, מחינוך גופני ועד אנגלית. התלמידים בישראל לומדים פחות מדי, באורח דליל מדי, שכפוף מדי לבחינות הבגרות שהולכות ונעשות קלות משנה לשנה. ביתהספר התיכון עסוק יותר בהכנה לבחינות מאשר בהוראה. לימוד אינו יכול להיעשות בלי זמן ולמידה והפנמת הנלמד והשלכותיו על אחת כמה וכמה. צריך זמן. זמן רב. גם זמן לטפל בחריגים, בהבנת המציאות הסובבת, בהקניית יכולת לקרוא עיתונות, להבין תקשורת, לדעת את החוק ועוד ועוד, וצריך גם זמן חינוך. יום לימודים ארוך, לימודים רבים יותר, שעות ארוכות יותר, יהפכו את ביתהספר למועיל ולמשמעותי יותר.

  4. להביא לפרישה של מורים חלשים, דליהשכלה, שחוקים וחסרי מוטיבציה. כאלו לא חסרים. והם מצופפים את הפירמידה למורים המוכשרים.

  5. לפתרון חלק מהמשבר בשנים הקרובות, אפשר לעשות מה שנעשה בהולנד לפני 15 או 20 שנה: להציע לכל אקדמאי בעל השכלה רלוונטית שיעבור הסבה להוראה לשלם לו את משכורתו הקודמת במשך 5 שנים שבהן יעבוד בהוראה. בעיקר מדובר במתמטיקה, מדעים, טכנולוגיה ואנגלית.

אפשר וצריך לומר דברים רבים נגד הגישה של כלכלת השוק ו"נערי האוצר" לפיה יש להחיל עקרונות "עלותתועלת" (cost effectiveness) בכל תחום, ובכלל זה בחינוך. אפשר לתקוף את הרעיון הזה בכלים שלועצמו (מה מחירו של חינוך גרוע? כמה הוא עולה לנו?). אבל בינתיים – אני בעד יישום הרעיונות הראשוניים שהעליתי כאן. המשך יבוא.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • גיא  On 14 בנובמבר 2007 at 9:25

    אחרי המלחמה בקיץ שפכו לתוך הצבא תקציבים ענקיים כבלי לחשוב פעמיים. המשבר בחינוך מצריך אותה התייחסות. צריך הרבה כסף ומהר,הפגיעה בביטחון היא יותר מוחשית אבל החינוך חשוב לא פחות. וכמובן, יש גם השפעה לעובדה כי בצבא כולם גברים ואילו בחינוך כמעט כולן נשים..

  • תרזה בירון  On 14 בנובמבר 2007 at 10:15

    מי ירים את הכפפה? מי שחושבים שביה"ס הוא שמרטף? השאלה האמתית צריכה להיות איך מביאים לכאן את המשיח הזה, איפה מוצאים את החמור הלבן שיישא אותו אלינו. זו הבעיה אצלנו, ולא למלא בתוכן את הרפורמה, בהנחה שתקציבה לא מוגבל כמוצע.

  • ענת פרי  On 14 בנובמבר 2007 at 10:59

    ולהסביר לראש הממשלה שלשלם למורים רק על שעות ההוראה, זה כמו לשלם לכדורגלנים רק על שעה וחצי משחק בשבוע

    בכדורגל הוא דוקא מבין

  • אריאלה  On 14 בנובמבר 2007 at 22:52

    כאחת שמנהלת מזה כחודש מאבק אינטנסיבי מול נשיא המדינה במטרה שיביא לסיום המשבר, מסכימה עם כל מילה שלך ומחכה להמשך

  • רון ינאי  On 14 בנובמבר 2007 at 22:54

    לדעתי איבדת את הסיכוי בסעיף 4.
    יש לך שיערוך איזה אחוז מו המערכת היא כזו? ראני חושד שחלק מהמעמד הדומיננטי עלול לענות לקריטריון המפורט.

  • דוגמא נגדית  On 15 בנובמבר 2007 at 10:45

    אם אתה רוצה הערכה, בדוק את חתכי הקבלה של ה"סמינרים" למורים (לא להתבלבל עם דרישות הסף).
    בדוק גם מי מתלמידי האוניברסיטאות הולכים לעשות תעודת הוראה. מצטיינים רבים לא תמצא שם!

  • אוריאל שכטר  On 26 בנובמבר 2007 at 21:30

    הייתי שמח אם כמו שדיברנו היום בשיעור של ענת תכתוב גם בבלוג מורים( http://www.blogmorim.com ).
    מצורף לתגובה האימייל שלי אשמח להתכתב איתך.

    אוריאל

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: