להוריד את יצחק מרדכי בדרגה – ללא תנאי


  הפרקליט הצבאי הראשי סבור שהחלטת הוועדה בעניין הורדת הדרגה ליצחק מרדכי לא נכונה. הוא החליט להעיר מחדש את ההליך ולדרוש את הסרת הדרגות – בית הדין הצבאי העליון לערעורים יחליט בעניין. לדעתי, צריך להוריד את יצחק מרדכי בדרגה, לא להותיר על כתפיו דרגות קצונה כלל.

הנה הנימוקים שלי:

הנוהל הוא שעל עברות מהסוג שמרדכי הורשע בהן, מורידים קצין בדרגה. מרדכי מבקש שלא יורידו אותו בדרגה, ומביא לשם כך נימוקים מנימוקים שונים. כלומר, הוא מבקש להקל בעונשו, במה שהוא רואה כעונש נוסף על מה שבית-המשפט הטיל עליו. פה הבעיה: העבריין המורשע מבקש להקל בעונשו. ומה הדרישה הרגילה, מעבריין רגיל (אם תרצו, “מבחן בוזגלו" או מבחן "רוזנקרנץ")? שיודה באשמה ויביע חרטה. בבקשה, אם יודה באשמה ויתחרט על מעשיו וישכנע את בית-הדין הצבאי העליון לערעורים, יהיה בכך מינימום של גזרה-שווה.

מרדכי ופרקליטיו מדברים על הפגיעה הקשה בכבודו, כבוד שנפגע עוד יותר כיוון שהאיש היה איש-ציבור. אלא שגם כאן יש אי-סבירות קשה בטענה. כשמרדכי הלך לקריירה ציבורית, הוא ידע שהוא נחשף, הוא ידע שהוא מסתכן, הוא ידע שפרשיות אפלות-למחצה מעברו עלולות לצאת לציבור. ההימור הזה היה כנגד זכייה גדולה: מעמד ציבורי-פוליטי בכיר, משרת שר ביטחון, מועמדות לראשות הממשלה. הימר – והפסיד. מדוע עלינו לקבל את תלונתו על כך? הרי הוא ידע במה הוא מסתכן.

יתרה מכך, העברות שמרדכי הורשע בהן, עברות קשות בעלות היבט מוסרי, חינוכי וציבורי, פוגעות בכבודו של הצבא. הן אפילו פוגעות בצבא גופו ובביטחון המדינה. אני שומע על לא מעט אימהות שמביעות חשש מחודש לשלוח את בנותיהן לצבא. למרדכי יש חלק לא קטן בכך. עניין הכבוד, אם כן, אינו יכול לשחק לטובת מרדכי: היה לו כבוד, הוא סיכן אותו, הוא פגע בכבודו, והוא פגע בכבוד הצבא. הגיוני וסביר שהצבא יגיב בהסרת סמלי-כבודו של מרדכי.

טענות נפוצות מדברות על "האיש הקדיש את מיטב שנותיו לביטחון המדינה…” – לכך אני עונה שככל שאיגרא רמה , כך בירא עמיקתה. ועל הקדשת השנים הוא קיבל משכורת, זכויות פנסיה, תוספות וכיבודים, וגם נקודת זינוק לפוליטיקה ורשת קשרים והשפעה בהיקף אדיר. הקדיש, קיבל תמורה, החשבון הזה סגור. בארה"ב הוא היה מאבד את זכויות הפנסיה! ועוד היו משחררים אותו "ללא כבוד" – dishonorably.

בכל פעם שמוזכר עברו הצבאי מעלים על נס את גבורתו כחייל, את תפקידו בכיבוש החווה הסינית וכו'. עשה, אכן עשה (ולא ניכנס לוויכוח הענק על החווה הסינית: מרדכי לחם בגבורה, גם אם הקרב היה מטופש ומיותר, וגם אם לא). חלק מתפקידו. אני מצפה שקציני הצבא יילחמו בחירוף-נפש. על כך הם מקבלים תוספות שכר (תוספת שדה וכו' וכו' – הרבה כסף למשכורת ועוד יותר לפנסיה). ושוב, זה רק מגביר את התרעומת על שהוא הרשה לעצמו ליפול כפי שנפל ולפגוע בצבא ובביטחון המדינה.

אוהבים לדבר על כך שמרדכי היה "אלוף שלושת הפיקודים". פה מדובר כבר בהונאה, בטפשות ובציניות המתבססת על זיכרונו הקצר של הציבור. הוא היה אלוף פיקוד בכל אחד מהפיקודים, נכון. ואתם יודעים למה? כי הברדק בצבא היה כזה שרוטציית התפקידים בקרב האלופים גרמה לכך שהם בקושי התיישבו על כיסא וכבר נשלחו לכיסא אחר. לכל היותר – אפשר לומר על מרדכי שהוא שרד את השבשבת הפרועה של המינויים בתקופתו. הוא לא כבש שלוש ארצות ולא הקים שלוש אימפריות, אלא נשלח מתפקיד לתפקיד לתפקיד. לכו לראות מה יש למבקר המדינה לומר על הקדנציות הקצרצרות בצה"ל. או לצה"ל עצמו: שכעת עושה מאמץ להאריך את הקדנציות, לאחר את גיל הפרישה וכו', בראשות הרמטכ"ל הזקן ביותר שהיה אי-פעם.

וכל זה, שימו לב, בלי לדבר על מהות העברות של מרדכי, או על האם יש לאפשר התיישנות בעברות מין וכו' וכו'.

האיש עבריין. האיש הורשע. האיש קיבל עונש קל על סמך כל הנימוקים הנ"ל, ואין מערכת משפטית תקינה בעולם שמאפשרת להשתמש באותם נימוקים לשתי הקלות בעונש.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • סחבק  ביום 9 באוקטובר 2005 בשעה 17:29

    אני מאלה שנוטים להסכים איתך. ולטעמי אתה שוכח טענה חשובה בהקשר הזה – האדם השתמש במעמדו ובאותן דרגות בדיוק כדי לבצע את אותם המעשים. מן הראוי שאותן דרגות שסייעו לו בעת מעשה ילקחו ממנו עכשיו.

    ד"א, קצת חורה לי התפיסה שקציני הצבא צריכים לסכן את חייהם ובשביל זה הם מקבלים כסף. זה נכון שהם מקבלים תוספת סיכון וכו'. אבל אנחנו לא יכולים לדרוש מאדם (באופן כללי, בלי קשר למרדכי) לסכן את חייו תמורת כסף. סיכון החיים מגיע מהמקצוע ומהרצון לבצע את העבודה, לא תמורת כסף. זוהי תפיסה שתחילתה פה וסופה – מי ישורנו (עוד נראה חייל שלא מוכן לסכן את חייו בטענה שחברו משתכר יותר. נשמע הזוי, אבל לך תדע)
    תוספות השכר שאנשי הצבא מקבלים הם בעיקר הודות לעבודה הקשה שהם מבצעים (בעיקר במערך השדה – שם לא הולכים הביתה ב – 5,6 )

  • הקדמת אותי  ביום 9 באוקטובר 2005 בשעה 17:53

    המשפט הראשון של התגובה הראשונה זה בדיוק מה שרציתי לכתוב…

    הוא השתמש בדרגות ובכוח שהעניקו לו כדי לפגוע מינית בחיילות שהיו כפופות לו. יש לקחת לו את הדרגות האלו.

  • אורית קמיר  ביום 9 באוקטובר 2005 בשעה 18:16

    לא הרבה קורה לי שאני פשוט מסכימה ואין לי מה להוסיף. וזה אחד המקרים הללו. אז שווה לציין זאת…

  • .  ביום 9 באוקטובר 2005 בשעה 18:33

    לא נלמד אצל גברים מעבר לסיפור הזה של גנרל בצבא שהשתמש בכוחו ובדרגותיו
    לצורך ניצול מיני.
    חלק מהם מנחם את עצמו: טוב זה הצבא, ואסור בצבא.
    חבל מאוד שסיפור לקח מרדכי לא מועבר לציבור
    כדוגמא שלילית בנוגע לכלל הסמכויות הניתנות בעיני עצמם לגברים בעלי דרגות וכוח במקומות העבודה למשל.

    סיפור לקח מרדכי – שייך גם לשימוש גברים בעלי עמדה במקומות העבודה כלפי נשים העובדות מתחתם.

    סיפור לקח מרדכי – צריך לעבור לציבור הרחב לא כמסקנה שהסיק הצבא, אלא כמסקנה שצריך להסיק לגבי כל גבר המשתמש בכוח כלשהו בכדי להביך, ולהכריח נשים לעשות איתו כל מעשה שהוא שאיננו כלול במה שהנשים אמורות לעשות במסגרת עבודתן.

  • איריס  ביום 9 באוקטובר 2005 בשעה 19:33

    אך לי יש תוספת. מהיכרות מסויימת עם מערכות אלה, חבל שהאכיפה אינה עמוקה יותר ומקיפה. הייתי יותר מרוצה לו לצד מרדכי ועאטף היינו רואים פעם אחת נאשם בחור מצויין אשכנזי, יהודי, "מלח הארץ" – ומידיעה, יש רבים כאלה שעניינם כלל לא מגיע ולא יגיע לחקירה.
    שנה טובה

  • .  ביום 9 באוקטובר 2005 בשעה 19:54

    התחלנו עם הקיפוח של המזרחיים??????
    נו באמת.

    הנושא מספיק בעייתי גם מבלי לדחוף את המזרחיות והקיפוח לכל מקום.

    שגברים יידעו בכל מקום ובכל מקום בצבא, במקום העבודה ואיפה שלא יהיה:
    הכוח, הדרגות, השפלת נשים, ניפוח אגו בעזרת כיבוש כוחני זנותי ומיני –
    פסססססססס מן העולם בישראל.

    מי שיעבור את הגבול – ייענש ונענש בחומרה,
    והחוק בישראל רק ישתבח בנוגע לנושא זה כי מקרי העבריינות המינית הפך למכת מדינה.

    ללא קשר למזרחיותו של הגבר האלים או לאשכנזיותו של הגבר האלים.

  • ה"פ  ביום 9 באוקטובר 2005 בשעה 20:20

    צר לי, אך אני לא מסכים. אני אנטי מיליטריסט לגמרי, וסולד מכל הסיפורים שהלעיטו אותנו בהם על אחוות לוחמים וטוהר נשק וכל החרטא הזה. אבל. אני חושב שיש כאן מקרה מיוחד, ואין צורך להיות מכונות צדק, אפשר גם להיות בני אדם. אדם ביצע שורת עברות חמורות מאוד, והחברה באה להענישו, ומענישה אותו, ואחר כך מבקשת לסקול את הגופה. זו תרבות של ערוץ 2, המוניות, וזיכרון קצר.
    אני חושב שיש להניח לאיש . מספיק שהורשע ושילם את עונשו ולא נותר דבר מתהילתו, אין צורך להפוך אותו לאחרון המצורעים.
    אין לי ספק שהטיעון הזה לא ישכנע אתכם ולא יעמוד במבחן בית משפט כלשהו, הוא שאמרתי, אני לא מכונת צדק, אני בן אדם.
    דרך אגב, תחסכו ממני את ההרצאות על חומרת חטאו, אני יודע.

  • ה"פ  ביום 9 באוקטובר 2005 בשעה 20:26

    צר לי, אך הדברים שאמרת על כך שאתה מצפה מאיש צבא שיילחם בחירוף נפש, בין היתר כי הוא מקבל על כך תוספת סיכון, הם בעיני הבל ורעות רוח. אני חושש כאן הצניעות יפה, ו"אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו".

  • אסתי  ביום 9 באוקטובר 2005 בשעה 21:22

    ואני צר לי לא להצטרף לעליהום הכללי ולהגיד שהאיש הוענש עד למעל ומעבר. שמו נהרס. כל העבר שלו נשכח לעומת המעשים הנוראים יותר או פחות שלו. די תעזבו אותו במנוחה לא חייבים גם לסקול אותו בכיכר העיר וכולם ביחד להקיא עליו.

  • .  ביום 9 באוקטובר 2005 בשעה 23:39

    רשימתו של יורם מלצר מצויינת וכתובה לעניין.
    כל פעם כשכותב כותב את האמת – זוהי סקילה.
    מאוד מעניין לגבי שני המגיבים המדברים על עליהום כללי וסקילות במקום לדבר על הבעיה המרכזית של החברה הישראלית בנוגע למכת האלימות המינית הגואה ברחובות.
    ואין יום שעובר מבלי שבחדשות התבשרנו על הגבר התורן הבא.
    די להתחסדות ולהצטדקויות, גברים אלה
    פוגעים משפילים והורסים חיים,
    אם הם מפורסמים יותר הם חשופים יותר
    כשהתחתן מר מרדכי עם רעיתו הצעירה כולם קינאו בגבריותו הכובשת שהצליחה להנשא לנערה הצעירה ממנו ב 50 שנה.
    אחר כך היא התגרשה ממנו כי הוא כבר לא היה אטרקציה לאומית ומידותיו האמיתיות התגלו.
    די להתחסדות!
    די לגברים אלימים מינית!

  • תראזימאכוס  ביום 10 באוקטובר 2005 בשעה 1:50

    ואם הוא מנכ"ל אז צריך לשלול את דרגת מנכל"יותו?
    ואם הוא בעל הון אז צריך לשלול את רכושו ? שהרי בזכות הרכוש שלו הוא הטריד את הבחורה ? ע"ע עופר גלזר. נשלול לו את הספינה, את הדירה להשכרה, את דירת רעייתו בה התבצע הפשע.

    איזה הבל.

    נעשה משפט שהוא בעיקר דגל למען הדורות הבאים ואתם נסחפים באוירת העליהום והלינץ'. אולי גם נסרס אותו. הרי מדובר בעבריין מין סדרתי ???

    מוטב מלצר שתתרכז בלהמשיך לכתוב שירים ותתן לשופטים שזוהי התמחותם, לשפוט.

  • רות לובין  ביום 10 באוקטובר 2005 בשעה 9:25

    אין לפתוח את התיק הזה שוב.
    הדיון על דרגותיו של מרדכי היה צריך להתקיים בדיונים קודמים.
    הפרקליטות איחרה ואל לה להשלים את שהפסידה בשל האיחור.

    הבנות שנפגעות בתחום הנדון משלמות מחיר יקר וצלקת כאובה.
    החשוב הוא לתת להן במה להשמיע צעקתן ולהעניש את הנאשם.
    והדברים נעשו.
    השפלת הנאשם לא מיטיבה עם ריפוי הקורבן.

    חשוב גם לשלוח מסר אל החברה לפיו היא מוקיעה עברייני מין.
    גם זה נעשה.

    חשוב לשלוח לבנות מסר להתלונן וגם זה נעשה.

    יש לזכור שמרדכי ביצע מעשים שנחשבו ענין של מה בכך בקרב המפקדים אתם שירת במשך מיטב שנותיו.

    לשמור על הנערות סביבנו, לחנך את הבנות והבנים באופן כזה שיכבדו זה את זה ואת מעשה האהבה.

    ואני מברכת את הכותב ואת המגיבים על שניכר בהם שהם מודעים לנזקי תקיפה מינית ורואים בה רעה חולה. ואין זה מובן מאליו. רק בשנת 82 קם המרכז לסיוע ונדרשו עוד שנים עד שנסללה הדרך בפני הבנות והשופטים. נו, טוב, נניח לזה עתה. שיהיו בשורות טובות. רות.

  • .  ביום 10 באוקטובר 2005 בשעה 10:29

    נבחן מזן הטרינוזאורים רקס, זן נכחד של דינוזאורים הפוערים פיהם עם שיניים איומות.

    האו האו דו יו דו?

    במקום לנבוח צריך להקשיב למה שעושה מר מרדכי היהודי הלא כשר, איש צבא, איש בטחון, איש שכולו היה מחמלים ובכל הארץ תקופות רבות דיברו בשיבחו והחמיאו על אישיותו הדגולה.

    שיתנצל על התנהגותו באופן פומבי במקום לעטוף את עצמו בבקשות רחמים.
    זה היה הופך אותו לגבר אמיתי.
    ולמנהיג אמיתי.

    אם כולנו בני אדם על פי דרשתם של המגוננים על גברים חזקים ושוביניסטים אדרבא ואדרבא

    שעת שידור מרצון בקול ישראל שיבוא ויגיד:
    מצטער, עשיתי טעויות קשות, האגו שלי היה גדול מדיי, לא שלטתי בעצמי ואבקש מגברים אחרים במעמדי לחשוב שוב לפני שהם פוגעים בנשמות אחרות כי אין לזה כפרה"

    נראה אותו.
    זה יהיה אנושי אם יעשה זאת.

    אבל איפה?

    דינוזאורים נקברו חיים עם האגו שלהם.
    האו האו.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  ביום 10 בדצמבר 2005 בשעה 10:34

    אני מסכים עם התגובה השניה של ה"פ. חצית קו.

כתוב תגובה ל. לבטל