…לפני עשרים שנה!…


וכעת הגיע תורו של ההטרונים אלוורו דה קמפוס…

 

[שיר של אלוורו דה קמפוס]
 
מציאות
 
כן, נהגתי לחלוף כאן לא פעם לפני עשרים שנה…
דבר לא השתנה – או לפחות אני אינני מבחין בשינוי –
בפינה הזו של העיר.
 
לפני עשרים שנה!
מי שהייתי אז! ובכן, בסופו של דבר, הייתי אחר
לפני עשרים שנה, אולם הבתים אינם יודעים זאת…
עשרים שנים חסרות תועלת (ואני, מה אני יודע אם היו כאלה!
האם אני יודע בכלל במה יש תועלת ובמה אין?)
עשרים שנים אבודות (ואילו זכיתי בהן, מה היה קורה אז?)
 
 
אני מנסה לשחזר בדמיון
מי הייתי ואיך הייתי כשנהגתי לחלוף כאן
לפני עשרים שנה…
אינני זוכר, אינני יכול לזכור.
 
מי שנהג אז לחלוף כאן,
אילו היה קיים היום – אולי הוא היה זוכר…
ישנן דמויות רבות כל-כך מתוך רומנים שאני מיטיב להכיר
את תוכן
יותר מאשר אני מכיר את האני ההוא שלי שנהג לחלוף כאן לפני עשרים שנה!
 
כן, המסתורין של הזמן.
כן, העובדה שלעולם אינני מצליחים לדעת דבר.
כן, העובדה שכולנו נולדנו על סיפון האונייה.
כן, כן, כל זאת או כל דרך אחרת לומר זאת…
בחלון ההוא בקומה השנייה, הזהה לעצמו עדיין,
נהגה אז להופיע בחורה מבוגרת ממני, זכורה יותר בכחול.
והיום, אולי…, אולי… מה?
אפשר לדמיין הכול כשאיננו יודעים דבר.
מבחינה פיסית ומוסרית אני דומם: אינני רוצה לדמיין דבר…
 
באחד הימים עליתי ברחוב הזה בעודי חושב בשמחה על העתיד,
שכן אלוהים מתיר שמה שאינו קיים יואר באור חזק.
היום, כשאני יורד ברחוב, אפילו על העבר אינני חושב בשמחה.
לכל היותר, אינני חושב אפילו…
הרושם שלי הוא ששתי הדמויות חצו זו את דרכה של זו פה ברחוב,
לא אז ולא כעת,
אלא ממש כאן, בלי שהזמן יפריע להן לחצות זו את דרכה של זו…
 
אנו מביטים זה בזה באדישות.
ואני, ההוא של פעם, הלכתי במעלה הרחוב ודמיינתי עתיד של חמנייה.
ואני, ההוא של היום, הלכתי במורד הרחוב בלי לדמיין דבר.
 
במציאות כל זה אולי היה עשוי לקרות,
לקרות באמת,
לקרות באורח גשמי.
כן, אולי.
 
מפורטוגלית: יורם מלצר

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • רפי  On 14 באפריל 2004 at 19:36

    קטן

  • שולמית  On 27 באפריל 2004 at 23:24

    אני מרבה לחלוף על פני אותם המקומות כבר שנים רבות. לעתים בא לי להיכנס לאחד מהם ולהיות מה שהייתי אך אחרת
    לדבר עם מי שכבר מתה כאילו היה זה דבר של מה בכך

כתיבת תגובה

