מה שראוי… הוא לא לדבר על הטרגדיה


[קטע מאת הברון דה טאיבה]
 
מחלוני, ואפילו בשעה הזו, שבה רק המוות מושך אותי, ומושך אותי אליו – והוא אפילו אינו "הוא" – מושך אותי אליו ודוחק בי, מציע לי את עצמו, מחלוני אני רואה את חבורות האיכרים העליזים השבים תוך שירה כמעט דתית באוויר השליו של אחר-הצהריים. אני מכיר בכך שחייהם שמחים. אני מכיר בכך על סף המערה שאני עצמי עומד לפעור, ואני מכיר בכך בגאווה האחרונה על כך שאינני נמנע מלהכיר בכך. איזה קשר יש בין עצבוני שלי המכה בי ובין היַרְקוּת האוניברסאלית של העצים והשמחה הטבעית של הבחורים והבחורות הללו? איזה קשר יש בין סוף החורף שבו אני מתמזג עם האביב השורר בעולם, מכוח חוקי-טבע שפעולתם על מהלך גרמי השמיים גורמת לוורדים לפרוח כעת, ושפעולתם בתוכי גורמת לי לשים קץ לחיי?
כמה הייתי משפיל את עצמי בפני עצמי, ולאמיתו של דבר בפני הכול וכולם, אילו אמרתי כעת שהאביב עצוב, שהפרחים סובלים, שהנהרות הומים עצבונות, שבשירם של הכפריים יש מועקה וחרדה, מדוע? – כיוון שאַלְוַורו קוֹאֶלְיו דֶה אָתַאִידֶה, הברון הארבעה-עשר לבית טֶאִיבֶה, גילה בצער שהוא אינו מסוגל לכתוב את הספרים שהוא רוצה לכתוב!
אני מייחס לעצמי את הטרגדיה שלי. אני סובל אותה, אולם אני סובל אותה פנים אל פנים, ללא מטפיסיקה או סוציולוגיה. אני מודה שהחיים הביסו אותי, אולם אינני מודה בכך שהם היכו אותי.
טרגדיות יש לרבים – אפילו לכולם, אם נמנה בהן את הטרגדיות המקריות. אך מה שראוי לכל אחד ואחד, כאדם, הוא לא לדבר על הטרגדיה שלו; מה שראוי לכל אחד ואחד, כאמן, הוא להיות אדם ולשתוק עליה, ולכתוב ולשיר על דברים אחרים, או להפיק ממנה, בעוז ובגדלות-נפש, איזה לקח אוניברסאלי.
 
אני מאמין שהגעתי להפעלה מלאה של השכל. ולכן אני עומד להתאבד.
 
מפורטוגלית: יורם מלצר

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • יורם מלצר  On 14 באפריל 2004 at 18:19

    אל דאגה, יוני… תודה על המחשבה, אבל זה פסואה, זה לא אני… 🙂

    כמו שאומרים באנגלית:

    It's not about me…

כתיבת תגובה

