הטרונים נוסף של פרננדו פסואה: הברון דה טאיבה!


לראשונה בעברית – הטרונים "חדש" – הברון דה טאיבה

 

[מתוך: "חינוכו של סטואיקן", מאת הברון דה טֶאִיבֶה, הטרונים של פרננדו פסואה]
 
החלום, כשהוא נחווה בעוצמה רבה מדי, או כשהוא מוכר מדי, הופך למציאות חדשה; הוא רודני כמוה ומפסיק להיות מקום-מקלט. סופם של צבאות חלומים להיות מובסים, כמו אלו שקורסים ומתפוררים בהיתקלויות ובקרבות של העולם הזה.
 

 
דחיתי מעלי את החלום כמנהג מגונה של נער בית-ספר או של מטורף. אולם דחיתי מעלי גם את המציאות, או שהיא דחתה אותי קודם לכן, אינני יודע מדוע – אולי בשל חוסר יכולת, אולי בשל חוסר תנופה, אולי בשל חוסר הבנה. לא התאמתי לאף אחד משני אופני ההנאה – לא להנאה מן המציאות ולא להנאה מן הבדיה.
 

 
אינני  מתלונן על מי שסובבים או סבבו אותי. איש מעולם לא התייחס אלי רע, בשום אופן או מובן. כולם התייחסו אלי יפה, אולם במידה של ריחוק. עד מהרה הבנתי שהריחוק מצוי בי, שמקורו בי. לכן אני יכול לומר, ללא אשליות, שתמיד כיבדו אותי. אולם לאהבה או לחיבה לא זכיתי. הים אני מכיר בכך שהדבר לא היה אפשרי. היו בי תכונות טובות, היו בי רגשות חזקים, היו בי […] – אולם לא היה בי מה שנקרא אהבה.
 
… בני-אדם שרוחם מסוגה של רוחי – רוסו, שטובריאן, סנאנקור, אמיאל. אלא שרוסו טורד את העולם ושטובריאן […]. אמיאל לפחות הותיר יומן אינטימי. אני דוגמה מושלמת יותר מהם למחלה שכולנו נגועים בה: שהרי לא הותרתי מאחורי שום דבר.
 
 
מפורטוגלית: יורם מלצר

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • צמח בר  ביום 3 באפריל 2004 בשעה 0:05

    ולפעמים אני חושבת שהייתי שם בכדי שהוא יקרא את המחשבות והרגשות שלי…

  • יורם מלצר  ביום 3 באפריל 2004 בשעה 9:07

    אפשר לומר בהחלט שזו ההגדרה של יצירת פרננדו פסואה על ענפיה השונים: הוא מעורר תחושה חזקה שהוא מתאר משהו קרוב ומוכר לנו מאוד. זו גם הגדרה לא רעה לגאונות.

  • ישי  ביום 4 באפריל 2004 בשעה 20:26

    האם נעשה סקר או עבודה כל שהיא בעזרת תוכנת המחשב של פרופ' קופל מבר אילן ?
    האם יש טעם העזר בשיטתו למיון ההטרונים?

  • יורם מלצר  ביום 4 באפריל 2004 בשעה 23:02

    במה מדובר? האם אתה יכול להפנות אותי לחומר על התוכנה הזו?

  • ישי  ביום 6 באפריל 2004 בשעה 14:47

    בעיתון הארץ של יום ששי האחרון התפרסם מאמר, אנני זוכר את שם הכתב ואת העיתון זרקתי, על תוכנת מחשב מעניינת של פרופ' קופל, השם הפרטי נעדר, מהמחלקה למחשבים של אוניברסיטת בר אילן המבוססת על ניתוח סטטיסטי של מילות יחס ואחרות. להערכתי ניתן לאיתור.

    חג שמח

  • ענת  ביום 9 באפריל 2004 בשעה 14:35

    http://www.biu.ac.il/Spokesman/Pressrel/Apr_heb_10_2003.htm

    נשמע מעניין

  • שולמית  ביום 27 באפריל 2004 בשעה 22:14

    מי הוא אמיאל?
    שולמית

  • שולמית  ביום 27 באפריל 2004 בשעה 22:14

    מי הוא אמיאל?
    שולמית

  • רות  ביום 15 ביולי 2004 בשעה 14:29

    איך מאייתים הטרונים באנגלית?
    האם קיימת הגדרה מדוייקת להטרונים ?

  • יורם מלצר  ביום 15 ביולי 2004 בשעה 18:43

    האיות האנגלי הוא heteronym, וההגדרה המדויקת ממילא באה מעולמו של פסואה, שבו מתקיימת התופעה: מדובר ביוצר שהוא פרי יצירתו של יוצר "ממשי", ואשר מצדו פועל בשדה היצירה באורח עצמאי מיוצרו.

    אני מקווה שזה עונה על השאלה. יש על כך כתובים, גם של פסואה.

  • נורית בארי  ביום 3 במרץ 2005 בשעה 13:26

    במקרה ראיתי היום שהטרונים מיוחס כבר לקירקגרד. ראה \In Writing The Heteronym.htm
    ב'הארץ ספרים' השבוע (אתמול. 2.3.05) התפרסם מאמר על משורר ישראלי שכותב הטרונים. גם האמן הישראלי רועי רוזן יוצר הטרונים, וערך תערוכה שלימה של אמנית יהודיה בשם ז'וסטין פרנק' אותה יצר כך בעצמו. עם זאת, נראה שפסואה הוא הבולט ביותר לנושא זה עד כה.

כתיבת תגובה