"מותג" – האליל החדש


"מותגים" עד מחנק… מספיק!

אני לא יודע מתי בדיוק הוא הופיע, אבל אין ספק שהוא כאן. ה"מותג". אמנם במקרה זה קשה להבחין בין המלה לדבר עצמו כי גם המלה "מותג" היא בבחינת מותג בעברית היומיומית. אז אנסה לרדת על שניהם, אבל בעיקר על המלה…

 

אתה הולך לחנות ומתלבט בין שני מוצרים דומים. המוכר (וכוונתי בכך לזכר ונקבה כאחד!) יזנק מן המארב וימליץ על אחד מהם: "זה מותג". או שתשאל אותו מה עדיף, ובין המעלות שימנה באחד מהם תהיה המנטרה, הססמה הפותחת את מערת 40 השודדים: "זה מותג".

 

יש עט, ויש עט של "מותג", יש משקפיים ויש משקפיים של "מותג". רק אתמול ישבתי מול איש מכירות תוקפני ומהוקצע, שהציע לי כמה אופציות לרכישת מכונית. ביקשתי דף לבן כדי לכתוב את המספרים. הוא שלף דף ממכונת הצילום (מעשה בלתי מותגי בעליל), ואני הוצאתי נרתיק עור יפה ובו שני העטים האהובים עלי. "הו", התרחבו אישוניו, "אני רואה שאתה בן-אדם של מותגים!", ומיד התחילו נימי מערכת המכירה שלו לרטוט. "לא", ניסיתי לשווא לתקן. "אני פשוט אוהב את העטים שלי". לא עזר לי שום דבר, מאותו הרגע הוא פסל במחי יד כל מיני שאלות שלי על מכוניות כאלה ואחרות (לא נשמיץ פה, מתוך דאגה לבריאות היבואנים) ודחף בכל מאודו לכך שאפנה מבט אל "מכוניות שהן מותג".

 

די. די. מספיק. יש עט. ויש עט יפה. ויש עט טוב. ויש עט יקר ועט אהוב. וכל אלה יכולים להיות מתוצרת כזו או אחרת, או אפילו (נא להחזיק חזק!) מתוצרת עלומה. אני לא כותב במותג, אני כותב בעט.

 

לפי מצב הדברים הנוכחי, נראה לי שהמלה "מותג" היא למעשה מין כדור אקסטזי בעולם השיווק, הפרסום והשידול הצרכני, לא יותר מאשר סם הזייה מילולי.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • ימימה  On 27 בנובמבר 2003 at 15:19

    סתם, לא יכולתי שלא לפתוח בַקלישאה. גם אני נגד מותגים, כמו שאני נגד סממנים רבים ריקים מתוכן של חברת השפע, אבל המילה עצמה דווקא חביבה עלי ביותר.

  • גיל  On 27 בנובמבר 2003 at 15:28

    וגם ממותגים…
    http://indymedia.org.il/imc/webcast/73268.html

  • רוני  On 27 בנובמבר 2003 at 16:50

    שאין כזה דבר מותג כי זו הפכה מילה שכוללת הכל מכל כל ואי אפשר כבר לסבול אותה

  • יואב כ.מ.  On 27 בנובמבר 2003 at 21:11

    המונח "מותג" בחברה הצרכנית המודרנית החילונית אכן מכיל בתוכו יסוד דתי שעוטף בהילה טרנסדנטלית את המוצר הגשמי, ומעניק לו משמעות רוחנית חדשה.

    האם זה אומר שבמידה מסויימת הפכנו לעובדי אלילים?

  • יורם  On 27 בנובמבר 2003 at 22:11

    כן, לדעתי התשובה חיובית. אלא שלא "הפכנו" אלא תמיד היינו, במידה כזו או אחרת, וביותר מתחום אחד.
    עוד אפרסם פה מאמר על כדורגל, למשל!

  • אדאמאסטור  On 27 בנובמבר 2003 at 23:42

    '"מותג" הוא למעשה מין כדור אקסטזי בעולם השיווק… לא יותר מאשר סם הזייה מילולי'
    אין בי טובות מהן או מעימן להכביר על מותגי הדור ושכלו הבלתי מתהדר. אולם בינו לבין סמי ההזיה המילולים המעוררים ריגוש, או שמא, ריגוש אקסטתי מעורר הזיה שיש לה עם המילים שיח שאינו שייג לשום דבר מעיד.
    ולא לציטוט, העוול הוא גם לאלה וגם לאלה שלא; אקסטזי אינו סם הזיה, ביסודו, יש בו מרכיבי הזיה וממריצים, במינונים שונים – כל כדור שונה מרעיו.
    ולעצם העיניין – איזה מין גנאי זה , היות סם הזיה מילולי, כאשר פשואה עומד ברקע הנחלם של מציאות מותגית כזו או אחרת?

  • ggg  On 28 בנובמבר 2003 at 6:11

    מסכים איתך, אבל זה קצת בנאלי לגלות את זה עכשיו.
    וגם הניסוח דודתי, דיבור על אקסטזי כמשהו חדשני מזכיר קצת קריינות ביומן ארועים על "חבר'ה צעירים ששומעים מוזיקת מטאל רעשנית".

  • BBW  On 28 בנובמבר 2003 at 17:17

    אני לגמרי מסכימה בכל מה שנוגע למותגים אם כי אני לא בטוחה שהייתי משווה אותי לאקסטה בנשימה אחת. אני רואה מותג כעוד דרך לדחוף לנו מוצר של חברה שהלוגו שלה קצת התיישן והעלה אבק, עיין ערך באסקייפ של פלאפון. הם כמובן רוצים שנקנה כמה שיותר ויודעים שצרכנים אוהבים חידושים וזה פשוט הדרך. אני לא אתפלא אם מחר רמדיה יוציאו רמדיה צימחית חדשה רק עם צבע אחר ושם אחר דהיינו מותג אחר ככה שהכל ישכח וימשיכו לצרוך עוד ועוד ועוד. יום ללא קניות שמחה ותתחדש!
    חיבוקים

  • ארסיניו הול  On 29 בנובמבר 2003 at 14:32

    מילא המילה "מותג" אבל מה עם התרבות הזעירה שנוצרה סביבה: קחו למשל את מנהלת המותג. רק אתמול היא הייתה סתם מנהלת תחום או מנהלת מוצר, ואילו היום, כן, היום היא כבר מנהלת מותג. זה כתוב בכרטיס הביקור שלה. אמא שלה מדקלמת את זה לחברותיה. החבר שלה מספר על זה לחבריו בכדורסל. והיא? הולכת לישון עם חיוך…

  • שירי  On 22 בינואר 2004 at 15:05

    מישהו חייב להסתכן בלהגיד את דעתו שאינה דעת הכלל.
    לבחול במלה "מותג" זה כמו לבחול במלה "מודם", "מברג", או "עט" לצורך העניין. המלה "מותג" היא כלי עבודה. כלי עבודה, שנולד מתוך הצורך במלה מדוייקת על מנת למקד את תהליכי העבודה ולחסוך זמן.
    אבל אני יכולה להסכים בקלות עם התחושה – שהשתלטות המותגים והפיכתם לסמכות האחרונה המכתיבה איכות, פופולריות ואושר צרוף – היא, אכן, מבחילה.
    אני הולכת לקנות תיק של קדס.

  • שואל  On 27 במאי 2004 at 23:04

    אני מצטער על השאלה המביכה:
    מה זה מותג? זה מוצר? זה מוצר שעשו לו פרסומת?
    מה זה ? (אין פה ציניות אלא באמת :מה הפירוש של המילה הזאת??וא ם אין הגדרה אז למה מתכוונים במילה הזאת?)

  • יורם מלצר  On 28 במאי 2004 at 8:55

    "מותג" זה התרגום העברי למושג האמריקני "Brand name", כלומר שם מסחרי מוכר.
    נגזר מן המלה "תג" במובנה כ"סימן". היות ש-to brand זה גם "לתייג" אז הכל מסתדר.

    מותר לשאול, אין צורך להתנצל! 🙂

  • אבי  On 8 בנובמבר 2004 at 19:07

    מותג למעשה זה מוצר בעל תכונת אופי מסויימת
    מוצר אשר אינו אמור למלא תוכן פונקציונלי-לדוגמא רולקס לא אמור להיות שעון שמראה את השעה אלא בא לסמל הצלחה וססטטוס,אסקייפ אמור לסמל מגניבות ואיניות,נעלי פרדה תיחכום וכו

  • פרוטופלסמה  On 20 בינואר 2005 at 15:45

    הנתקלתם פעם באדם שהפך למותג? זה לא ההוא שמעל ההוא, שמעל ההוא ששומר שהעובדות לא תשבנה, לא תגנובנה, לא תבזבזנה זמן בשירותים, לא תאכלנה על חשבון זמן נקי של עבודה וגם לא תקבלנה שכר מעל למיני של המינימום. הוא כל כך מעל שהוא לא מודע למה שנעשה בפריפריות של העבודה המלוכלכת ששומרת על יפיפותו וצחותו. הוא בפירוש " מותג". וכל מותג כמעט בארץ שייך איכשהו אליו. הוא כזה מותג שהכל נעשה בדברו.

כתיבת תגובה

